Svar: Introduktion af grød mv.

5. september 2022

Alder:
5 mdr.

Hej med jer

Tak for jeres brev :) Jeg vil naturligt gerne dele lidt tanker med jer omkring introduktion af skemad, og så må I ud fra det vurdere, om der er noget I kan ændre på, så det fungerer bedre for jer.

Det er ofte en god idé at tilbyde skemad i løbet af dagen f.eks. formiddag eller frokost. På dette tidspunkt er jeres datter sandsynligvis mest frisk og har mest overskud til at forsøge sig. Om aftenen er det ofte sværere, og så kan det faktisk også give lidt urolige nætter...

Det kan også være en god idé ikke at tilbyde skemaden, når hun er allermest sulten, da hun så vil have svært ved at spise af en ske og naturligt vil søge efter sin flaske. Derfor kan I f.eks. give 1/2 flaske, når hun vågner af sin formiddagslur - herefter kan hun så få lidt skemad og vand af en kop - og så få 1/2 flaske, før hun så skal sove igen. Mælken vil på denne måde også hjælpe hende med at fordøje grøden bedre.

Det kan have betydning, hvor hun sidder. Måske er hun stærk nok i ryggen til nu at sidde i sin høje stol, måske er hun ikke helt stærk nok endnu. Hvis hun endnu ikke har styrke i ryggen til at sidde kortvarigt, så er det en god idé, at I sidder med hende på skødet og tilbyder hende skemad derfra. Det er trygt for hende og nærheden vil kunne gøre hende mere rolig ved situationen og dermed også have betydning for, at hun kan finde ud af at spise af en ske.

Konsistensen af maden spiller også ind. Nogle børn har behov for, at man laver grøden lidt flydende i starten, så de nærmest blot skal drikke den af skeen, som en tyk suppe. Andre børn har lettere ved at finde ud af det, hvis grøden er lidt fastere i konsistensen. Her kan I forsøge jer lidt frem.

Temperaturen spiller ind. Hun er vant til at drikke 37 grader varm mælk, så I skal forsøge at ramme samme temperatur, når I giver hende grød og mos.

Smagen spiller naturligt også ind. Det kan være en fordel at lave grøden på den erstatning, som hun er vant til at få. På den måde er smagen ikke så forskellig, fra det hun kender, og det er mere trygt for hende. Derudover så kan for mange smage godt forvirre hende, da hun er vant til at drikke ren mælk og derfor kan det være godt i begyndelsen at forsøge med en ren grød f.eks. majsgrød, hirsegrød, boghvedegrød, risgrød, quinoagrød.. og så gradvist introducere nye smage hen af vejen, ligesom frugtmos hen af vejen også kan bruges som topping.

Det er også en god idé at forsøge med grøntsagsmos i stedet for grød. I kan f.eks. forsøge med en ...

Annonce

... basis af kartofler, og hvis hun ikke virker til at kunne lide dette, så kan I prøve med en basis af gulerod - og hen af vejen tilsætte f.eks. kartoffel, blomkål, broccoli, squash og lignende milde grøntsager.

Det er rigtig svært at spise af en ske, det kræver en helt særlig teknik, som adskiller sig meget fra at spise af flasken. Når hun spiser af flasken, så bruger hun sin tunge til at malke flasken med - og det forsøger hun derfor også at gøre med skeen. Det betyder, at hun ofte vil skubbe maden ud af munden i starten - ikke fordi hun ikke kan lide det, men fordi hun er vant til at bruge sin tunge på denne måde. Hen af vejen vil hun naturligt lære at holde tungen nede og bruge den rigtigt :)

Det er også normalt, at hun i starten spiser ganske lidt. Ofte vil der kun være tale om smagsprøver, hvor hun måske spiser 3-5 skefulde. Stille og roligt vil hun så kunne spise mere og når hun kan spise 1/2 dl. grød til frokost, og det går godt. Maven fungerer fint og hun kan nu finde ud af teknikken, så er det en god idé at introducere lidt grøntsagsmos om aftenen. Så hun på den måde får to forskellige skemåltider dagligt.

Helens bog om børn og mad
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og mad" - sådan får du dit barn til at spise

Det er ofte en god idé at holde fast i den grød, som hun allerede kender, når I introducerer grøntsagsmosen. Og på samme måde bibeholde en kendt grøntsagsmos, når I skifter til en ny grødtype om dagen. Så der altid er noget kendt, noget hun er tryg ved og glad for. Generelt er det også en god idé at skifte grød eller mos ca. hver 3 dage i starten, for på den måde at vænne hende til smag og konsistens, før I skifter til noget nyt.

I må også gerne give hende lidt mad i hånden, som hun kan sidde og sutte på, hvis hun kan finde ud af dette, når hun ikke er ældre. Alternativt kan I sidde og holde lidt i hånden, som hun så kan slikke, sutte og smage lidt på. Det kan motivere og hjælpe hende til at finde ud af, at det er spisetid og dermed øge hendes interesse. Det kan f.eks. være ristede rugbrødsbjælker, en blød appelsinbåd, lidt moden melon eller lignende, som I hjælper hende med. Hun må også gerne få f.eks. kogt broccoli, kogt blomkål eller lignende. Men hun må ikke få hårde ting som f.eks. gulerod, æble- og pærebåde...

Jeg håber, at dette hjælper jer lidt videre med skemaden - og med hensyn til mine bøger og udgaver, så skulle de meget gerne have nyeste udgaver i boghandleren. MEN, hvis I vil være helt sikre, så kan I købe dem via Gads Forlag, som har udgivet min bogserie :)

Rigtig meget held og lykke - fortsat god appetit:)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om kost og ernÆring:

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Sveskemos - hvor meget?

Kære Helen Vores datter er 5 måneder gammel, og hun har ofte problemer med...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Hyppigere afføring efter start med skemad

Hej Helen Tak for din brevkasse og dine gode bøger! Min søn, som nu er...

Give MME uden at opvarme det?

Hej Helen Nu hvor det er blevet varmere og bedre vejr, så vil jeg gerne...

Min pige vil ikke spise

Hej Helen! Så er det blevet min tur til at skrive til dig:) Min pige, som...

Yoghurt produkter til baby

Kære Helen Vi er flere i mødregruppen, som er meget glade for de forskellige...

Annonce

Viden om børn:

Nakkefoldsscanning

En nakkefoldsscanning foretages i 11.-13. graviditetsuge, og her kigger man via et ultralydsapparat, som køres rundt på den gravides mave, på barnet inde i livmoderen.

Denne scanning kaldes også 1. trimester-scanning, og man ser efter:
- om der er liv
- om der er mere end ét foster
- hvor langt du er henne - man fastsætter datoen for forventet fødsel.

Hvis du ønsker at vide, om dit barn kan have en kromosomafvigelse som f.eks. Downs Syndrom, så...

Læs mere i Babylex

Opbevaring af modermælk

Hvis du malker ud og vil gemme din mælk til senere, så bør du straks efter udmalkning hælde mælken på en engangsflaske, der lukkes og mærkes med navn, dato og evt. klokkeslæt. Umiddelbart herefter placeres mælken i køleskab eller fryser.

Holdbarhed for ny udmalket mælk:

3 døgn i køleskab ved maks. +5 C
3 måneder ved min. -18 C
Mælk, der ikke er optøet ved hjælp af varme, d.v.s. optøet i køleskab, kan holde sig 1 døgn i køleskab
Mælk, der er...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen,

Tusinde tak for en informationsrig hjemmeside og nogle virkelig fantastiske bøger om børn! Jeg har erhvervet mig hele din bog-serie og efter at have læst dem, bruger jeg dem stadig ofte som opslagsværk. Tak for dem!

Venlig hilsen
Cecilie